• Water, het enige vocht dat telt.

    Water, het enige vocht dat telt.

    In Waarom water? Even opfrissen! en Is jouw lichaam uitgedroogd? geven we uitleg waarom het zo belangrijk is dagelijks voldoende water te drinken. En met water bedoelen we ook echt water.

    
    

    Wat is jouw favoriete drank? Vul je hiermee je vocht aan of drijf je het er juist mee af?

    Koffie, thee, fruitsappen, frisdranken, alcohol. Maak eens een rondje door de supermarkt en je ziet dat het aanbod enorm is. Winkelwagentjes worden ermee volgeladen. Veel mensen vinden het lekker en fabrikanten maken hier dankbaar gebruik (of misbruik?) van.

    Het lichaam voorzien van vocht om niet uit te drogen doen we enkel en alleen door water te drinken (van een zo goed mogelijke kwaliteit). Nu hoor ik je denken: maar koffie, thee, alcohol, frisdranken en fruitsappen bestaan toch ook voor een groot gedeelte uit water? Dat klopt, maar het gaat om erom waaruit zij nog meer bestaan en wat het effect daarvan is op je lichaam (dus op je gezondheid). Hoe lekker deze dranken misschien ook zijn, ze zijn simpelweg allemaal ongezond voor je (zeker in grote hoeveelheden). Geef voor de grap je planten in huis (of tuin) maar eens een slootje koffie of sportdrank in plaats van water. Dan zie je het verschil al heel snel.

    Koffie en thee

    Ik hoor en zie geregeld dat mensen op een dag sloten koffie drinken en denken dat dit ook telt in het aanvullen van de vochtbalans. Buiten dat cafeïne in koffie (en bepaalde theesoorten) een oppeppende, dus verslavende, werking hebben belemmeren ze de opname van water en bevorderen juist de onttrekking van vocht. Je droogt ervan uit. Drink je graag een kop koffie: drink er dan gelijk twee glazen water bij, dan vul je het vochtgebrek tenminste weer aan. Ook theesoorten, met name die op basis van zwarte thee, werken behoorlijk vochtafdrijvend. In mijn ogen blijven (verse) kruidentheeën de beste en gezondste keuze.

    Fruitsappen

    Lijken een gezonde keus. Het is immers puur natuur. Toch is dit niet helemaal het geval.. Als er ‘zonder toegevoegde suikers’ opstaat hebben ze hier veelal geconcentreerd vruchtensap toegevoegd. Het is wel degelijk fruit, maar dan in supergeconcentreerde vorm. Dit is net zo slecht. Er zitten nauwelijks voedingsstoffen meer in (waarom denk je dat ze er vitamine C aan toevoegen?) maar ze ontregelen wel direct je bloedsuikerspiegel omdat het suikers in vloeibare vorm zijn. Lekker, maar vooral laten staan is mijn advies.

    Frisdranken

    De gemiddelde Nederlander krijgt ruim 40% van zijn dagelijkse suikerconsumptie binnen door het drinken van frisdranken. Ik noem deze dranken dan ook ‘vloeibaar snoep’. Frisdranken beroven het lichaam van mineralen. Mineralen zijn essentieel voor een goede gezondheid. Daarnaast bevatten frisdranken ook nog fosfaten die voor versnelde veroudering kunnen zorgen. Kies jij liever de lightversie? Ook dan moet ik je teleurstellen. De chemische zoetstoffen in lightproducten zoals aspartaam zijn echt nóg slechter voor je. Je lichaam is je enorm dankbaar als je het drinken van frisdranken vervangt voor het drinken van water. Hetzelfde geldt overigens voor alle sport- en energiedranken.

    Alcohol

    Over alcohol zijn de meningen nogal verdeeld. Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat een glaasje (biologische) rode wijn per dag heel gezond is. Alcohol is in mijn ogen een enorme gifbom voor de lever met alle gevolgen van dien. Echter kan ik best begrijpen dat als je het lekker en gezellig vindt (en je er niet direct last van ervaart) je er af en toe voor kiest. Realiseer je wel dat alcohol ook vocht onttrekt uit je lichaam. Vaak zie je dat mensen na een avondje doorzakken een halve kilo minder wegen. Ook herken je wellicht het hebben van een droge mond na een avondje doorzakken. Je lichaam is dan gewoon helemaal uitgedroogd. Neem je af en toe een glas alcohol, zet er dan een groot glas water naast en drink die erbij.

    
    

    ‘Water is wat je lichaam nodig heeft!’

    Hoe lekker ook, we zijn simpelweg niet ontworpen voor bovengenoemde dranken. Water is wat het lichaam nodig heeft! Niet lekker? Gewoon een kwestie van wennen! Pimp je water bijvoorbeeld met een schijfje citroen of een blaadje munt. Zo zijn er legio overheerlijke creaties en combinaties mogelijk!

    Wil jij zelf lekkere gezonde dorstlessers maken? Het boek 100% suikervrij Drinken van Carola van Bemmelen en Sharon Numan bevat geweldige inspiratietips. Een aanrader!

     

    Laat gerust een reactie (of vraag) achter. Wellicht kom ik hier later (in een andere blog) op terug.

    Vind je dit artikel waardevol? Denk jij dat het jouw of een ander zou kunnen helpen? Deel het dan gerust.

    Voor advies, coaching of training neem gerust CONTACT met ons op.

Leave a reply

Cancel reply