• Is jouw lichaam uitgedroogd?

    Is jouw lichaam uitgedroogd?

    In Waarom water? Even opfrissen! geven we 10 redenen waarom het belangrijk is voldoende water te drinken (van een zo goed mogelijke kwaliteit). Zonder water immers geen leven. Uitdroging ligt snel op de loer. De gevolgen hiervan zijn niet mild. Ben jij uitgedroogd?

    
    

    Symptomen van uitdroging

    Volgens de Iraanse arts dr. F. Batmanghelidj is er een sterke relatie tussen zogenoemde psychische stoornissen en uitdroging. F. Batmanghelidj heeft verschillende boeken geschreven over het belang van het drinken van water. Symptomen die hij noemt die volgens hem wijzen op uitdroging zijn o.a. :

    • Je moe voelen zonder redelijke verklaring
    • Je prikkelbaar en angstig voelen
    • Je depressief en neerslachtig voelen
    • Een zwaar hoofd hebben
    • Onrustig slapen (vooral bij ouderen)
    • Slechte concentratie

    Als het gaat om fysieke symptomen van je lichaam bij uitdroging noemt hij:

    • Brandend maagzuur
    • Maagpijn
    • Hartkrampen
    • Lage rugpijn
    • Reumatische gewrichtspijnen
    • Migraine
    • Pijn in de darmen
    • Fibromyalgie
    • Eetstoornissen

    Volgens dr. Batmanghelidj zijn dit de eerste signalen van uitdroging van je lichaam. Lichamelijke pijn is volgens dr Batmanghelidj een hulpkreet van het lichaam voor water. De meest voorkomende kwalen en ziekten die volgens hem kunnen ontstaan bij langdurige uitdroging zijn:

    • Astma
    • Overgewicht
    • Trombose
    • Osteoporose (botontkalking)Water-het-goedkoopste-medicijn
    • Artrose (slijtage van gewrichten)
    • Hartfalen
    • Beroertes
    • Alzheimer
    • Multiple Sclerose
    • Kanker

    Zijn boek ‘Water, het goedkoopste medicijn’ is een aanrader.

    
    

    Je bent niet ziek, je hebt dorst”.

     

    Hoeveel water is gezond?

    Drink per dag ongeveer 1 liter water per 30 kg lichaamsgewicht. Dit is zo’n beetje de regel. Uiteraard spelen ook omgevingsfactoren hierbij een rol. In de zomer (bij hogere temperaturen) en bij intensief trainen drink dan extra water! Drink ook bij ziekte (vooral bij koorts) méér omdat je lichaam afvalstoffen heeft af te voeren. Ben je eenmaal uitgedroogd dan duurt het enkele dagen voordat je waterhuishouding weer op peil is. Het is dus belangrijk om dagelijks voldoende water te drinken en niet af en toe een dag.

    
    

    “Drink dagelijks 1 liter water per 30 kg lichaamsgewicht”.

     

    Wacht niet tot je dorst hebt!

    Bij dorst ben je eigenlijk al te laat. Het lichaam geeft het ‘dorstsignaal’ pas door als het uitdroging ervaart. Bij vocht tekort zal het lichaam in eerste instantie water onttrekken uit de cellen, de omgeving van de cellen en het bloed. Zo droog je dus langzaam maar zeker uit.

    Het honger- en dorstgevoel komt uit hetzelfde gedeelte van je hersenen. We denken veelal dat we honger hebben maar dit is in werkelijkheid dorst. Bij het ervaren van honger kan een glas water (of twee) de oplossing zijn. Probeer het maar eens.

    Vind je het moeilijk om constant aan water te denken, probeer dan een paar keer per dag te bulkdrinken. Ik merk in de praktijk dat dit goed werkt: ’s morgens, ’s middags en ’s avonds drink je dan 3 glazen water achter elkaar. Het mooie van bulkdrinken is dat je je interne evenwicht verstoord. Hierdoor ontstaat er een vernieuwd en sterker evenwicht.

    Is jouw lichaam uitgedroogd?

    Herken jij je in één of meerdere van de hierboven genoemde symptomen? Dan is het een aanrader meer water te gaan drinken. Let ook op de volgende signalen:

    • Als je ’s morgens opstaat is het de bedoeling dat je een flinke plas in de wc achterlaat. Is dit niet het geval, drink dan meer water!
    • De kleur van je urine hoort lichtgeel te zijn. Is deze donkerder, drink dan meer water!
    • Check de bovenkant van je hand. Pak een stukje huid tussen duim en wijsvinger en trek dit zachtjes omhoog. Blijft de huisplooi staan, drink dan meer water!
     

    Laat gerust een reactie (of vraag) achter. Wellicht kom ik hier later (in een andere blog) op terug.

    Vind je dit artikel waardevol? Denk jij dat het jou of een ander zou kunnen helpen? Deel het dan gerust.

    Voor advies, coaching of training neem gerust CONTACT met ons op.

Leave a reply

Cancel reply