• Het resultaat van de Oersterk Challenge!

    Het resultaat van de Oersterk Challenge!

    Een maand lang heb ik bijgehouden, wat ik at en hoe vaak. At ik divers genoeg? Of at ik te vaak van hetzelfde en kwam ik voedingsstoffen tekort?


    Klaar voor de start, AF!

    Allereerst was het de eerste anderhalve week erg leuk om deze lijst bij te houden. De eerste week at ik over het algemeen niet dezelfde producten, dus dat tikte lekker aan. Na 1,5 week zat ik op 61 producten. Daarna werd het lastiger. In de supermarkt kocht ik groentes die ik eigenlijk bijna nooit kocht, terwijl ze vrij simpel te bereiden zijn en lekker smaken. Neem een bloemkool, kiwi, pompoen en aardbeien. Ik wilde perse die 100 producten binnen vier weken halen dus moest ik daar ook wat aan doen! Hiermee heb je gelijk al de eerste menselijke reactie te pakken. Ik wil graag iets bereiken, dan ga ik daar ook voor en zal ik er alles aan gaan doen om dit doel te halen! Deze reactie komt trouwens alleen boven water zwemmen als je ook ECHT DAADWERKELIJK WILT!

    De laatste twee weken vielen niet mee. Ik heb nieuwe kruiden toegevoegd aan mijn kruidenrek. Die nu overigens vol zit. En ik heb fruit gekocht wat ik normaal nooit kocht. Frambozen kocht ik nooit, gewoon omdat ik een bakje frambozen voor 4 euro een belachelijke prijs vind voor dat kleine beetje wat ik ervoor krijg. Als dat kleine dure bakje voor mij alleen was geweest had ik het misschien voor een keer gekocht. Maar we zijn thuis met zijn vieren, incl. twee kinderen die in de groei zijn. Wanneer alles verdeeld is blijft er dus helemaal niks meer over. Dan zit ik op 4 frambozen per persoon? Is dat het waard? Nee, nu kocht ik dit dure bakje nog steeds niet, wel de bevroren versie. Maar hee, het blijft fruit. Dus ik keurde het voor mezelf goed. Naast dat doosje bevroren frambozen stonden nog allerlei andere doosjes met bevroren vruchten. Dit werd een leuk optel sommetje. Ondertussen zat ik na 3 weken op 83 producten.


    IK HOEFDE ER NOG MAAR 17!

    Die laatste week was het moment dat voor mij de uitdaging pas echt begon. Wat moest ik doen om nog 17 nieuwe producten aan mijn lijst toe te voegen? Daar ging ik dan, out of my comfortzone. Ik kocht producten waarvan ik écht géén flauw idéé had wat ik er überhaupt mee kon doen en of ik het wel lekker vond. Lees; pastinaak, foelie, hoemoes, lava’s, asperges. Gelukkig staat het internet vol met lekkere recepten voor deze producten. Het was niet allemaal een succes, maar wat ik ook tegen mijn kinderen vertel: van proberen kun je leren! En ik leerde dat ik sommige dingen gewoon echt niet lekker vond, ook niet om mijn lijstje op de 100 te krijgen. Één product ervan is bietensoep. No thanks, never again.


    Helaas, doel niet gehaald.

    Ik zal eerlijk zijn, 100 producten eten binnen vier weken heb ik niet gehaald. De 95 heb ik wél aangetikt. Dat vind ik ook wat waard! Ik ben me nog bewuster geraakt van de producten die ik eet. Je bent wat je eet, lekker cliché… maar het klopt wel! Ik eet zo veel mogelijk puur en onbewerkt, daar doet mijn lichaam het erg goed op! Ja, op mijn lijst is ook pizza, patat en pannenkoeken komen te staan hoor. Ik blijf een mens met zo nu en dan lekkere trek. Daarom doen we thuis aan de 80/20 regel. Dit houd in dat we 80% gezond eten en 20% zondigen. Op deze manier is een gezonde leefstijl perfect vol te houden en eigen te maken.


    Wat heb ik hiervan geleerd?

    Als ik mijn lijst doorkijk zie ik dat ik ERG vaak pindakaas eet op mijn YAM desembrood (van Ralph Moorman) of rijstwafel. Dat eet ik nu minder en vervang ik door kipfilet met hoemoes, of avocado spread met wat peper en zout, of een eitje met tomaatjes. En als je nu denk, gatverredamme dat ga ik echt niet eten, probeer het gewoon is uit! Van proberen kun je leren 😉
    Ook opvallend, ik ben overduidelijk geen groente eter qua warm eten, dat eet ik per portie echt te weinig. Dat moet ik mezelf nu gaan aanleren om meer van te gaan eten. Ons lichaam heeft ondertussen 400 tot 500 gram groentes per dag nodig! Je motor blijft niet eeuwig draaien op 100 gram groente, dat gaat een keer mis. Bij een voedingsstoffen tekort krijg je een disbalans in je hormonen en krijg je vervelende klachten. Als je al op dit punt bent belandt, ik help je met liefde naar een gezonder en vitaler leven.

     

    Laat gerust een reactie (of vraag) achter. Wellicht kom ik hier later (in een andere blog) op terug.

    Vind je dit artikel waardevol? Denk jij dat het jou of een ander zou kunnen helpen? Deel het dan gerust.

    Voor advies, coaching of training neem gerust CONTACT met ons op.

     

Leave a reply

Cancel reply