• Het leed dat vreetbuien heet.

    Het leed dat vreetbuien heet.


    ”Ik wil chocola, ik moet ongesteld worden”.

    Dat zijn niet mijn woorden, dat zijn mijn hormonen die spreken. Die hormonen zorgen er elke maand weer voor dat ik, voordat mijn menstruatie nadert, alles wil eten wat ik eigenlijk zou moeten vermijden. Oke, ik doe aan de 80/20 regel. 80% gezond en 20% zondigen. Reken maar dat het in deze periode 30/70 is.

     

    Er heerst een vloek over mijn lichaam.

    Elke keer wanneer ik ongesteld ben heb ik last van geestelijke en lichamelijk ongemakken. Mijn lichaam is daar zo op gefocust dat ik weinig trek heb om te eten. En al helemaal geen zoetigheid of wat voor heerlijke troep dan ook. Dit is ook precies DE week dat ik mezelf (elke keer weer opnieuw) voorneem om gezonder te gaan leven. Dat gaat een stuk makkelijker als ik geen lekkere trek heb uiteraard. Mijn focus verplaats ik naar hetgeen wat ik vind dat ik zou moeten doen. Veel verschillende groenten, zo min mogelijk snoepen, veelzijdig eten, zo min mogelijk stress ervaren en 2x per week krachttraining inplannen. Dit gaat allemaal goed…. totdat…. mijn lichaam een week vóór de menstruatie denkt:
    – geef me suiker!
    – geef me zout!
    – geef me vet!
    – en graag allemaal tegelijk in de vorm van snoepjes/koekjes/chocola all over the place/friet met snacks in alle soorten en maten!

     

    Hormoonschommelingen.

    Het is allemaal verklaarbaar hoor. Op het moment dat je bijna menstrueert krijgt je lichaam last van hormoonschommelingen. Je oestrogeen level word lager. En een laag oestrogeen level gaat hand in hand met een tekort aan Serotonine. Serotonine is een neurotransmitter aangemaakt in je darmen en werkzaam in je hersenen die zorgt voor een gelukzalig gevoel. Dit noemen ze het knuffelhormoon. Door een te lage oestrogeen en serotonine level kan je extreme behoefte krijgen aan zoetigheid, koolhydraten of zetmeel. Oftewel, je vreet buien! Door die reep chocola die je eet heb je toch nog dat gelukzalige gevoel. Het smaakt zo goed! Vervolgens moet er insuline aangemaakt worden om je bloedsuiker naar beneden te krijgen. Shit, maar als je bloedsuiker te laag is krijg je weer trek, en dan bedoel ik geen trek in zalmsalade. Dan heb je echt weer zin in iets zoets/zouts en vettigs. Zo blijf je bezig. Totdat je lichaam besluit te menstrueren, je hormonen gaan weer schommelen en je vreetbuien worden minder. Bij mij zijn ze compleet verdwenen vanaf dag 1.

     

    Mijn uitdaging!

    Na deze vreetbuien baal ik weer van mezelf, ik heb allemaal dingen naar binnen gewerkt waarvan ik weet dat ik het niet zou moeten doen… Maar ja, ik kan er niks aan doen want het zijn mijn hormonen.
    Ik denk hier nu anders over! Ik mag mijn hormonen hier de schuld niet van geven want ik stop het allemaal zelf in mijn mond. Feit blijft dat ik in de periode van mijn vreetbuien geen controle over mezelf heb! Dit gedeelte van mijn cyclus VERSTOORD mijn gezonde visie op mijn leven!! (voel je de frustratie?) Ik voel een uitdaging aankomen. Ik ga mijn hormonen zo dusdanig onder controle krijgen dat ik geen vreetbuien meer krijg voordat mijn menstruatie voor de deur staat! Zal ik mijn vreetbuien overwinnen?

    To be continued,…

Leave a reply

Cancel reply