• Havermout is hip (en lekker)!

    Havermout is hip (en lekker)!

    Havermout wordt gerekend tot de superfoods! Wat zijn superfoods eigenlijk? Simpel gezegd zijn superfoods voedingsmiddelen bommetje vol goede stoffen. Ze steken qua voedingsstoffen als het ware met kop en schouders boven de rest uit.

    Bij superfoods denken we tegenwoordig aan dure producten als gojibessen, chiazaad, bijenpollen, maca etc. Maar er zijn ook genoeg “gewone” superfoods te vinden, denk bijvoorbeeld aan bosbessen, broccoli, avocado, wilde zalm, noten, groene bladgroenten, citroen, kiemen, lijnzaad.

    Wat maakt havermout nou zo super?

    Havermout is rijk aan ijzer, B vitamines, fosfor, magnesium en vitamine E. Het zit boordevol vezels die je darmen aan het werk zetten, werkt vele malen meer verzadigend dan brood en laat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgen dan brood.

    Haver is van nature glutenvrij. Maar tijdens de teelt, de oogst, het transport, de opslag, in de molen en bij de verwerking tot eindproducten (bijvoorbeeld in de bakkerij) komt de haver veelal in aanraking met tarwe, gerst en rogge. Daarom past alleen gecertificeerd glutenvrije haver binnen een glutenvrij dieet. Op de verpakking van deze haver staat het ‘glutenvrij’ logo. Dit verhaal geldt ook voor bijvoorbeeld boekweit.

    Multifunctioneel

    De mogelijkheden met havermout zijn enorm! Je kan er werkelijk alle kanten mee op. Ter inspiratie vind je hieronder maar liefst negen havermout ontbijtjes. Voor elk wat wils en genoeg om lekker te kunnen variëren. Ik hou voor 1 persoon ongeveer 100 gram havermout aan (maar kijk gewoon wat voor jou goed voelt). Alle andere ingrediënten doe ik veelal op gevoel. Belangrijk is het altijd een goede vetbron toe te voegen aan je havermout maaltijd. Zo zorg je ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt en blijf je nóg langer verzadigd. In elke variant hieronder is daarom zo’n vetbron meegenomen.

    
    

    1.   Havermout ‘ff snel’

    Havermout, gekookt water, klontje roomboter of ghee, bio-appel, walnoten en kaneel.

    Giet het hete water over de havermout. Laat dit even staan. Voeg vervolgens de roomboter (ghee of kokosvet) toe. Maak het geheel af met de stukjes appel, walnoten en kaneel. 

    2.   Havermout ‘wat meer tijd’

    Havermout, amandelmelk, banaan, blauwe bessen, gehakte hazelnoten, kokossnippers.

    Warm heel langzaam (het heeft de neiging tot aanbranden) de amandelmelk met daarin de havermout in een pannetje op. Laat het zo’n 10 minuutjes zachtjes koken. Giet het over in een schaaltje en voeg dan de rest van de ingrediënten toe.

    3.   Over night oats

    Havermout, 1 geprakte banaan, water of amandelmelk, chiazaad, kaneel.

    Dit mengsel laat je gedurende de nacht in de koelkast staan. Als extra kun je er in de ochtend uiteraard nog veel meer doorheen/overheen gooien. Denk aan rauwe cacaonibs, gojibessen, rozijnen, geraspte kokos. Leef je uit!

    4.   Havermout-ananassmoothie (pap)

    Havermout, halve verse ananas, kokosmelk, chiazaad, carobepoeder, scheut olijfolie, handje macadamianoten.

    Doe de stukjes ananas samen met de (warme) kokosmelk in de blender. Voeg hier de havermout aan toe. Giet dit mengsel over een kommetje. Roer hier de chiazaad, carobepoeder en olijfolie aan toe. Maak het geheel af met een handje macadamianoten.

    5.   Courgette-havermout

    Havermout, ½ tot 1courgette (zonder schil) in stukjes, gekookt water, klontje kokosvet extra viërge, handje gojibessen of moerbeien, kaneel.

    Blend de courgette met het water. Doe er vervolgens de havermout bij.Giet de substantie over in een schaaltje en roer de kokosvet, kaneel en goji’s/moerbeien erdoor heen.

    6.   Wortel- havermout

    Havermout, gekookt water, (kleine) bio appel, geraspte wortel (1 stuk), handje walnoten, 2 fijngesneden dadels, kaneel, kruidnagelpoeder (1 tl), gemberpoeder (1 tl), kokosvet extra viërge (1 el).

    Doe de stukjes appel, geraspte wortel, fijngesneden dadels in een schaaltje. Giet hier het water overheen en voeg de havermout toe. Roer de kokosvet, kruidnagel- en gemberpoeder en kaneel er doorheen. Voeg als laatste de walnoten toe.

    7.   Havermout-choco-ei

    Havermout, (kokos)water, 1 biologisch ei (rauw), proteïnepoeder (Sunwarrior is bij ons favoriet), 1 blokje pure chocolade (in stukjes) of 1 el rauwe cacaopoeder, rode bio vruchten en amandelen.

    Mix de havermout, het (kokos)water en het rauwe ei in de blender. Giet dit mengsel over en in schaaltje. Roer de proteïnepoeder en stukjes chocola erdoor. Bedek het geheel met de rode vruchten en amandelen.

    8.   Havermout ‘Tropical’

    Havermout, gekookt water, 1/2 mango (in stukjes), 1/2 uitgeperste sinaasappel, proteïnepoeder (Sunwarrior is bij ons favoriet), kaneel, kruidnagelpoeder (1/2 tl), gepofte quinoa.

    Giet het water in een schaaltje en voeg de havermout toe. Meng hier de kruidnagelpoeder doorheen. Laat dit geheel licht afkoelen. Meng vervolgens de proteïnepoeder erdoor. Maak het geheel af met de mango en gepofte quinoa.

    9.   Havermout ‘Powerrrrr’

    Havermout, gekookt water, biologische gemengde rode vruchten, proteïnepoeder (Sunwarrior is bij ons favoriet), kokosolie extra viërge 1el, chiazaadjes, goijbessen, tarwegras, kaneel, gemberpoeder.

    Giet het water in een kommetje. Voeg de havermout en de kokosolie (vet) hieraan toe. Laat een beetje afkoelen en roer daar vervolgens voorzichtig de proteïnepoeder, kaneel en gemberpoeder doorheen. Roer daarna de chiazaadjes, gojibessen en tarwegras erdoor en maak af met de biologische rode vruchten.

    
    

    Mix en match en vooral eet smakelijk!

    Tip: Je kan de havermout ook (gedeeltelijk) vervangen voor boekweit-, gierst- of teffvlokken voor nog meer variatie.

     

    Laat gerust een reactie (of vraag) achter. Wellicht kom ik hier later (in een andere blog) op terug.

    Vind je dit artikel waardevol? Denk jij dat het jou of een ander zou kunnen helpen? Deel het dan gerust.

    Voor advies, coaching of training neem gerust CONTACT met ons op.

     

1Comment
  • Posted by Anna on 04/11/2014 at 10:09

    Oh wat een lekkere ideeën zien hiertussen! Ik heb ook n heerlijk ontbijtidee:
    Amandelmelk koken, havermout minuut of 5 meekoken, op het eind wat bosbessen uit de vriezer erdoor. In een kom doen en dan Kokosblokjes, cacaonibs,kaneel en n beetje biologische honing erbij. Ook lekker met frambozen.

    overnight variant:
    amandelmelk met havermout in de koelkast. S morgens kokosblokjes, cacaonibs, honing,kaneel en cranberry’s erdoor. Of ipv cranberry bosbessen, frambozen of banaan. Ook lekker met nootjes.

    Reply

Leave a reply

Cancel reply