• De weegschaal? Weg ermee!

    De weegschaal? Weg ermee!

    De zomer is in aantocht! Hierdoor krijgen veel mensen de kriebels, willen zo snel mogelijk strak in hun velletje om binnenkort vol zelfvertrouwen het strand op te kunnen. In deze tijd van het jaar vliegen de afslankreclames je weer om de oren. De één verteld ons een nog mooiere boodschap dan de ander en allemaal onthullen ze ons het grote geheim dat antwoord geeft op de brandende vraag: hoe verlies ik zo snel mogelijk gewicht? We hebben er duidelijk veel voor over.

    In advertenties wordt hier slim op ingespeeld. Er wordt ons wijsgemaakt dat lichaamsgewicht allesbepalend is. Regelmatig krijg ik mensen tegenover me die deze onzin geloven en enorm gefocust zijn op het getal op de weegschaal. Het liefst stappen ze er elke dag op, soms zelfs meerdere keren per dag! Maar de vraag is: werkt dit? Geeft de weegschaal jou een beter figuur, een slanker lijf, een gezondere versie van jou!!?

    Geschrokken…

    Ik las laatst een stukje van een werkgever die een weegschaal heeft aangeschaft zodat de werknemers elke week onder toeziend oog van elkaar kunnen kijken wie er (het meest) is afgevallen. Geen gewichtsverlies betekende een rode kaart, en bij 2 rode kaarten mocht je niet meer meedoen! Hier schrik ik heel erg van!

    Vecht jij tegen je gewicht?

    Van de weegschaal af laten hangen of je wel of geen resultaat aan het behalen bent met je dieet is in mijn ogen een verkeerde manier! Het geeft veelal stress, teleurstelling en kopzorgen. Daar word je niet gezonder van!! Vechten tegen jouw gewicht door middel van het volgen van een crashdieet (en let op: dat zijn vrijwel alle diëten) vaak gecombineerd met veel bewegen (in de vorm van duurtraining; denk aan hardlopen, fietsen e.d.) lijkt voor sommigen mensen misschien voor een bepaalde periode te werken, maar vroeg of laat komt er een moment dat het lichaam maatregelen gaat treffen tegen dat gevecht. Met alle gevolgen van dien.
    Logisch want wanneer jij jouw lichaam langdurig blootgesteld aan te weinig calorieën en voedingsstoffen, zal jouw lichaam energietekort krijgen en zal het iets moeten doen om te kunnen “overleven”. Dit doet het door het hormonale systeem in te schakelen; de schildklier zorgt ervoor dat het energieverbruik van ons lichaam in rust (basaalmetabolisme) een tandje lager komt te staan. Waardoor het lichaam als het ware in de reservestand gaat, het denkt: alles vasthouden voor het geval we het straks met nóg minder moeten doen. We vallen dus niet meer af en wanneer we terugvallen in ons oude eetpatroon vliegen de kilo’s er ineens weer aan. Kortom: zolang je blijft denken vanuit een lage energie inname en een zo hoog mogelijk verbruik ervan, dan ga je de strijd aan met je hormonen en dat verlies je altijd!

    “Jouw lichaam is natuur en van de natuur win je het nooit!!”

    
    

    Weegschaalwaarheid?

    Daarbij komt dat ons gewicht op de weegschaal vrij weinig zegt over hoe gezond we zijn. De weegschaal meet namelijk alleen ons totaalgewicht en houdt geen rekening met de samenstelling van het lichaam (denk aan vetpercentage, spier- en botmassa, vochthuishouding e.d.). Ook de weegschalen waarvan ze zeggen dat je er alles mee kan meten zijn grote onzin. In plaats van het vetpercentage te meten geven ze een onnauwkeurige indicatie van de hoeveelheid vocht in het lichaam. Daar wordt dan weer het vetpercentage uit afgeleid. Met ons blote oog kunnen we al zien waar het vet bij iemand zich bevindt en of het weinig of juist veel is! Daar hebben we geen weegschaal voor nodig! Het zogenaamde visceraal vet, dit is het vet rond de organen, ook wel buikvet genoemd, is het meest ongezond.

    Ook wordt er nog steeds veelvuldig gebruik gemaakt van de zogenaamde Body-Mass Index, de BMI. Deze formule geeft aan wat je gewicht is in verhouding tot je lengte dus: je gewicht in kilogram gedeeld door het kwadraat van je lengte en bepaalt of je volgens de richtlijnen op een voor jou juist lichaamsgewicht zit. Maar ook deze formule houdt geen rekening met de samenstelling van het lichaam, bijvoorbeeld met de spiermassa. Neem een krachttrainer met een lengte van 180 cm lang en een gewicht van 90 kilo. Volgens de BMI berekening zou deze persoon op 27,8 uitkomen wat zou betekenen dat hij tegen overgewicht aanzit (30 – 40 is ernstig overgewicht, ook wel obesitas genoemd). Maar deze meneer blijkt een vetpercentage van 9% te hebben. Door geen rekening te houden met zijn spiermassa wordt alles uit z’n verband getrokken.

    Vet - Spier

    
    

    “Een gezond lichaam bestaat doorgaans uit gezonde spieren en weinig ongezond vet”.

    
    

    Mijn advies

    • Zorg voor de juiste mindset. Hoe we over dingen denken en tegen dingen aankijken, is bepalend voor de keuzes die we maken. Houden we oprecht van onszelf dan zullen we sneller kiezen voor een gezonde leefstijl in plaats van voor een tijdelijk dieet.
    • Pas je leefstijl aan:Doe je weegschaal de deur uit!!
      • Eet zoveel mogelijk puur en onbewerkt
      • Train kort en intensief
      • Beperk stress en doe voldoende ontspannende dingen Hierdoor zal je lichaam zijn natuurlijke balans terugkrijgen. Je zult merken dat je vetpercentage zakt mede doordat de spiermassa omhoog gaat.
    • Kijk in de spiegel of gebruik een kledingstuk waar je graag weer in zou willen passen.

     

    Laat gerust een reactie (of vraag) achter. Wellicht kom ik hier later (in een andere blog) op terug.

    Vind je dit artikel waardevol? Denk jij dat het jou of een ander zou kunnen helpen? Deel het dan gerust.

    Voor advies, coaching of training neem gerust CONTACT met ons op.

    Lees deze blog ook op dehormoonfactor.nl

1Comment
  • Posted by wim on 08/05/2014 at 16:24

    Volledig mee eens!

    Reply

Leave a reply

Cancel reply