• Burn-out, de ”ziekte” van de 21e eeuw.

    Burn-out, de ”ziekte” van de 21e eeuw.




    Op een ochtend in 2015 werd ik wakker, en het enige wat ik kon was huilen. Ik was intens verdrietig en voelde me van binnen volledig gebroken, aangetast en energieloos. Nog nooit heb ik zoveel verdriet gevoeld. Wat ik misschien wel vervelender vond, was dat ik zelf niet begreep waar ik last van had. Het enige wat ik zeker wist, was dat ik zo snel mogelijk mijn bed weer in wilde, en er nooit meer uit wilde komen. Daar lag ik dan,…

     

    Mijn lichaam voelde leeg

    Tot op de dag van vandaag kan ik nog steeds niet beschrijven hoe ik me echt voelde. De weg naar het toilet was al te ver. Huilend zat ik op het toilet, en daarna weer snel terug naar mijn bed. Het ging gewoon niet! Mijn vriend keek me aan en vroeg iets, ik ging huilen. Ik hoorde het geluid van de tv, ik ging huilen. Werd ik gek?! Het enige wat ik verder van die dag nog weet, is dat ik eigenlijk moest werken, en er een onwijs lieve collega was die mijn dienst wilde overnemen. Mijn dank was groot! En nog steeds ben ik haar erg dankbaar. Na mijn ziekmelding kon ik officieel instorten.

     

    Burn-out en hormonen

    Je bijnieren produceren o.a. het hormoon cortisol, ons stress hormoon. Ons stress hormoon is in de 21e eeuw zeer actief. Er wordt in het dagelijks leven erg veel van je gevraagd! Je gaat maar door, en je gaat maar door, en je bent er voor iedereen! Cortisol zorgt ervoor dat jij langdurige stress situaties aan kan. En dat is waar het ook voor bedoeld is. Natuurlijk is het na een stress situatie wel de bedoeling dat je cortisol level weer daalt en je tot rust kan komen. Bij te weinig (of zelfs geen) rust en herstel, raken je bijnieren overbelast. Je bijnieren hebben er uiteindelijk geen kracht meer voor om cortisol aan te maken en je staande te houden. Wanneer je té lang teveel stress hebt ervaren, kan dit leiden tot een uitgeputte bijnier, oftewel een burn-out. Bij een burn-out ben je niet alleen maar moe. Op het moment dat jouw lichaam geen of te weinig cortisol meer aanmaakt, krijg je allerlei klachten. Zoals slaapproblemen, overgewicht, darmklachten, veroudering, depressie, slecht werkend immuunsysteem en nog veel meer. Er ontstaat een complete disbalans, je bent opgebrand.

     

    It’s time to burn back!

    Er ging bij mij een periode overheen voordat ik het leven weer een beetje aan kon en prikkels kon verdragen. De ene persoon doet er langer over dan de andere. Maar blijf erin geloven dat er een berg komt waar je niet tegenop ziet, maar waar je tegenop loopt, op weg naar de top! Ik was op zoek naar structuur, overzichtelijkheid en rust. Tegelijkertijd had ik twee kinderen op te voeden, mijn werk in de gehandicaptenzorg en het huishouden. Mijn gedachte werkte als een zeef, ik vergat veel. Hetgeen wat ik toen onwijs nodig had, was heel simpel, een planner! Een goeie old school agenda waarin ik heel overzichtelijk mijn afspraken en doelen in kon zetten. Zo ging dat op de middelbare school toch ook? Anders vergat ik teveel. Ken je dat moment dat je zegt, ” ooh dat onthoud ik wel ”. Ik roep dat nog steeds regelmatig terwijl ik weet, als ik het niet opschrijf, vergeet ik het. Ik ben hierom echt de perfecte vrouw voor mijn vriend. Hij is zeer gestructureerd, heeft overal overzicht over, heeft een geheugen als een usb-stick en plant alles goed uit. En dan heb je mij, haha. Zonder hem ben ik nergens.

    Maar goed, zo’n agenda heb ik nu dus! Wel 3,5 jaar te laat, maar nog steeds onwijs handig! De Purpuz planner! Ik weet niet wat er zo magisch is aan deze agenda, maar hierdoor haal ik overzichtelijk en in balans mijn doelen. Zonder stress te hebben! De Purpuz planner brengt purpose in mijn leven. Aan de naam is niets gelogen. Voor mij is het heel waardevol. De bedenker van deze planner heeft zelf ook een burn-out ervaren, en weet precies wat je nodig lijkt te hebben.

     

     

    Het geheim van de Purpuz planner.

    In het verleden plande ik bijv. dat ik op 1 maart deze blog moest afhebben. En dan zag ik een aantal dagen van tevoren mijn agenda punt, en schoot ik in de stress! Nou had ik nog maar een paar dagen om die blog af te maken!! En ik moet nog DIT, en moet ook nog DAT! Chaos en paniek. Doel niet gehaald. Ik heb het toch ingepland? Hoe kon dit nou misgaan?

    Wat er voor mij zo waardevol is aan deze planner, is dat er een maandoverzicht bij zit, een weekoverzicht, en natuurlijk alle afspraken per dag. Iets wat ik over een maand gedaan moet hebben, kan ik nu verdelen over de weken van die maand. En binnen die weken, kan ik per dag alles inplannen. Op deze manier kan ik in alle rust en balans mijn doel halen! Ik heb in mijn leven meer te plannen dan alleen een deadline voor een blog. Met een eigen bedrijf, loondienst ernaast, kinderen en huishouden heb ik een goede planning nodig.

     

     

     

     

     

    En het begint zijn vruchten af te werpen. Thuis is het een stukje rustiger omdat ik geen last minute afspraken heb staan die vlug nog moeten gebeuren. En op het werk vinden mijn collega ’s het ook fijn dat ik eindelijk iets op tijd af heb. Het kan vanaf nu alleen maar beter worden! Wat ik extra waardevol vind aan de Purpuz planner, zijn de kleine vragen in de weekplanner die me aan het denken zetten. Welke overwinningen heb ik deze week gemaakt? Welke groei heb ik gemaakt? Pas wanneer ik nadenk over zulke vragen, kom ik erachter waar ik aan moet werken, en waar ik sterker in geworden ben. Zulke vragen vind ik niet altijd even leuk, ze zijn soms confronterend. Maar dat brengt me ook verder dan dat ik was. Daarom zeg ik, deze agenda heeft iets magisch! Mijn assistent in het leven.

    Denk jij dat de Purpuz planner ook voor jou waardevol kan zijn? Kijk dan op www.purpuz.com. Oja, en daar kan je gelijk meer foto’s bekijken, en zien waarom deze agenda voor mij zo waardevol is! Foto’s maken is nog niet een van mijn talenten. Dat staat op de Purpuz planning 😉

     

Leave a reply

Cancel reply