• Bouw je weerstand op!

    Bouw je weerstand op!


    De tijd van het jaar is weer aangebroken, griep ligt weer op de loer.
    We krijgen last van hoofdpijn, keelpijn, oorpijn, verkoudheid, spierpijn, buikpijn, diarree, koorts, en vast nog veel meer klachten. Van al deze klachten raak je enorm uitgeput.

    Waarschijnlijk heb je van het ene symptoom iets meer last dan van het andere, maar het blijft hoe dan ook ontzettend vervelend!

    En vermoeiend! En eigenlijk komt een griep nooit uit. Niemand heeft tijd en zin om ziek te worden toch?!

     

    Hieronder een aantal tips die je vast goed kan gebruiken.

    Slik extra vitamine C! Ik blijf het toch zeggen hoor. Het verbaasd me hoeveel mensen (helemaal de mensen uit de risicogroepen die kiezen voor de griepprik) geen extra vit C supleren. Ik zeg, niet alleen extra vit C slikken wanneer de “R” in de maand is. Maar gewoon het hele jaar door! In het voorjaar en in de zomer kun je vast je weerstand gaan verhogen voor in de winter. En als je een griep voelt opkomen…. neem dan nog een beetje extra. Vitamine C verhoogt je weerstand!  En neem dan alsjeblieft een goede vit C zonder een enorme ingrediënten lijst. Een goede pure vit C zonder suikers en zoetstoffen!! Het kost soms een beetje meer geld, maar dat heb ik er persoonlijk voor mijn gezondheid wel voor over.

    weerstand

    Eet zo puur en onbewerkt mogelijk. De pakjes en de zakjes heb ik nog niet aan de bomen zien groeien 😉 Het helpt zeker om te beginnen met bewerkt voedsel te laten staan, en plaats te maken voor gezonde onbewerkte producten. Hoe normaler je voedsel is, hoe beter je lichaam het kan verwerken. Maar wat is ‘’normaal’’? Eet producten die wél aan een boom of struik gegroeid zijn. Je groente hoeft in het begin echt niet persé biologisch te zijn, (al is dat wel het aller beste). Maar kies voor verse groente en fruit. Hiermee maak je winst voor je lichaam. Je lichaam heeft échte voedingsstoffen nodig. Dus niet jezelf gaan vullen… maar Voeden! En hoe beter de voeding,.. hoe beter je weerstand!

    Neem voldoende rust. Je lichaam kan het beste herstellen wanneer het voldoende rust krijgt. Wanneer het ’s avonds tijd is om te gaan slapen, maakt je lichaam melatonine aan. Melatonine is een antioxidant die er mede voor zorgt de schade in je lichaam weer hersteld. Daarom voel je jezelf na een nacht goed slapen vaak weer iets beter. Ga op tijd naar bed, en kom er ook weer op tijd uit! Je voelt je fitter wanneer je ritme aanbrengt in je dag. Zoek voor jezelf de balans op van activiteiten en rust momenten.

    Ga sporten! Wij kiezen voor krachttraining. Het liefst in de buitenlucht. Zuurstof zorgt ervoor dat je lichaam sneller hersteld. Het is ontzettend goed voor je hormonen om minimaal 2x per week te sporten. En als je hormonen het goed hebben,… krijgt je weerstand het ook goed. Mocht je nou gepakt zijn door de griep, probeer dan een aantal keren op een dag een frisse neus te halen. Zuurstof is helemaal gratis!

    Drink voldoende water, je lichaam bestaat voor ongeveer 80% uit water. Voldoende hydrateren reinigt je lichaam. Zie blog’s Is jou lichaam uitgedroogd? & Water, het enige vocht dat telt

    De laatste tip:
    Gewoon een keer wél de griep krijgen! Naast alle bovenstaande tips is af en toe de griep krijgen ook weerstand verhogend. Zo kan je lichaam zich goed gaan afweren tegen andere virussen en bacteriën.

     

    Laat gerust een reactie (of vraag) achter. Wellicht kom ik hier later (in een andere blog) op terug.

    Vind je dit artikel waardevol? Denk jij dat het jou of een ander zou kunnen helpen? Deel het dan gerust.

    Voor advies, coaching of training neem gerust CONTACT met ons op.

2Comments

Leave a reply

Cancel reply